היזם מעדיף לרכז את כל עבודות הבנייה במקום אחד בלי להתרוצץ בין כמה רחובות או ערים

היזם מעדיף לרכז את כל עבודות הבנייה במקום אחד בלי להתרוצץ בין כמה רחובות או ערים

איך נכון לפעול במגרשים קטנים?
הרבה מאוד דיירים מתוסכלים פונים אלי בייאוש בשל העובדה שהמגרש שלהם קטן מדיי ולכן אין אף יזם שמעוניין לבנות למרות הזכויות הרבות שיש להם בבניין.

איך פותרים את הבעיה? 
שכנות טובה- זה הזמן להכיר את השכנים.
דני, נציג אחד הבניינים באחד הרחובות הקטנים ברמת גן, פנה אלי – בבניין שלו 9 דיירים, לכל דייר ישנה דירה בגודל של 70 מ"ר. דני הסביר לי ששטח המגרש שלהם הרשום בנסח הטאבו הוא 450 מ"ר אולם העירייה הפקיעה להם 100 מ"ר ועתה נותר שטח בניין של 350 מ"ר. הזכויות לבניין מאפשרות 8 קומות – הבעיה העיקרית שמרחיקה את היזמים היא בעיית החניה. לא ניתן ב350 מ"ר מגרש לדחוס 20 רכבים.

מה ניתן לעשות?
במקרים כאלה, כדאי תמיד להכיר את הבניין השכן ולהבין האם ניתן להתקדם יחד.
אז נכון, שמעולם לא הכרתם, או במקרה הגרוע- אתם לא ממש "אוהבים" את הבניין השני אבל המטרה מקדשת את האמצעים.

היתרונות של צירוף מס` בניינים יחד:
דני, שהתייאש מהצעות של יזמים לתמ"א 38/2 (הריסה ובניה) ופנה לקבלת ייעוץ במסגרת תמ"א 38 חיזוק רגיל- נדהם לגלות שבסופו של יום הוא מקבל הצעה מאחת החברות הגדולות במשק שמוכנה להתחייב לו לדירה חדשה בגודל של 105 מ"ר במקום 80 מ"ר שהיתה לו, עם מרפסת שמש 12 מ"ר, עם חניה תת קרקעית ובקומה גבוה.

כאשר בדקנו את האזור, נראה שליד הבניין של דני -ישנם עוד 3 בניינים דומים עם גודל מגרש דומה.וכך ארגנו אסיפת דיירים נציג מכל בניין והתחלנו יחד ליזום את הרעיון של פינוי בינוי מרוכז. כאמור, בשל העובדה שהבניינים צמודים וממוקמים על אותה חלקה הם מאפשרים גמישות תכנונית. 

מה זה נותן לדיירים?
ראשית, כוח מיקוח גדול יותר מול היזם. אם הדיירים מאורגנים תחת גוף מקצועי אחד ולא מיוצגים כל אחד ע"י עורכי דין שונים – ניתן לקבוע יחד את הדרישות של כל הדיירים כלפי היזמים הפוטנציאלים.
הגוף מטעם הדיירים, נעזר באדריכל, מטעם הדיירים, שבודק בעירייה בדיוק מהן הזכויות וכמה ניתן דירות וקומות ניתן לקבל.
לאחר מכן, יושבים עם שמאי המקרקעין מטעם הדיירים, ורואים מה הדיירים יכולים וצריכים לקבל מהיזם ומכינים יחד רשימת דרישות.
את ריכוז כל הנתונים, ניתוח הזכויות ודרישות הדיירים- מפנה הצוות מטעם הדיירים ליזמים רציניים בעלי יכולת פיננסית גבוהה בשל גודל הפרויקט.

הדיירים מוציאים את הפרויקט למכרז בין החברות היזמיות הגדולות ומתחילה התמחרות בין החברות המעוניינות. אם חברה אחת מציעה הרחבה לדירות בסך של 20 מ"ר והשנייה מציעה 25 מ"ר ועליה בקומה, ברור שהדיירים הרוויחו.

באופן הזה, הדיירים חוסכים זמן ניכר בתהליך משום שתהליך חיפוש היזם הוא מסודר, ומאורגן- ישנה הסכמה מצד הדיירים לגבי התנאים והדרישות.

גם היזם באופן הזה חוסך זמן מאמצים וכסף. היזם תמיד יעדיף לרכז את כל עבודות הבנייה במקום אחד בלי להתרוצץ בין כמה רחובות או ערים. מבחינתו מדובר על חיסכון בעלויות תכנון ובעלויות בנייה בעיקר בהיבט של שינוע עובדים, חומרי גלם וציוד תפעולי, וכמובן צמצום זמנים בבנייה של כמה בניינים יחד.חסכון שיכול להגיע לסכומים של חצי מליון ₪ או יותר.

יתרון נוסף, שיש בריכוז כמה בניינים הוא העובדה שאפשר לשנות את פני הרחוב כולו ולתת לבניינים ביטוי אדריכלי אחיד ומוסכם על כולם.

כתבה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד והיא לא נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי
ו/או כתחליף לייעוץ משפטי

רוצים לקבל מידע בעולם הנדל"ן?

הירשמו לניוזלטר שלנו